Zákaznická podpora:info@lyonis.cz

9 dovedností, které děti opravdu potřebují (ale rodiče často přehlížejí) 3/3

(Třetí ze série tří článků)

 

Číst, psát, počítat? Pozdravit, poprosit, poděkovat? Chytrých knížek o výchově jste přečetli už asi sto, ale stejně tak nějak nemáte jasno. A čím jsou děti starší, tím je to horší, že? To známe! I my tápeme v tom, co vlastně dětem předat, aby byl jejich budoucí život co nejšťastnější a co nejúspěšnější.

Nejspíš už tušíte, že úspěch a spokojenost často mnohem víc závisí na “měkkých dovednostech” než na těch “tvrdých”. A máte pravdu. Myslí si to i Světové ekonomické fórum, z jehož seznamu klíčových dovedností pro budoucnost se budeme dnes inspirovat.

Následujících 9 dovedností jsou ty, které jako rodiče často přehlížíme, nedáváme na ně dostatečný důraz. Přitom jsou tak důležité! A navíc není vůbec těžké je dětem pomáhat rozvíjet. Proto si taky prakticky ukážeme, jak vám v jejich rozvoji pomůžou Lyonis pomůcky.

prvním a ve druhém článku jsme se už věnovali řešení problémů, kritickému myšlení, rozhodnosti, komunikaci, spolupráci a emoční inteligenci. Dnes se podíváme na zbývající tři:

 

 

7. Tvořivost

 

Tvořivost, kreativita – napadlo by vás, že je to dovednost, která se dá trénovat? Je to tak! Kreativní člověk navíc není pouze ten, kdo umí hezky kreslit nebo šít. Tvořivost je schopnost používat svoji představivost k vymyšlení nových nebo originálních nápadů. A to se v životě vážně hodí, no ne?

A v budoucnu se bude hodit možná ještě o něco víc než nyní. V době, kdy se rutinní a opakované činnosti automatizují, kdy umělá inteligence nahrazuje lidské zdroje na mnoha pracovních pozicích, bude tvořivost velmi ceněná. Protože i když toho roboti nebo počítače zastanou mnoho, kreativní být nedokážou.

Jak ji rozvíjet? Zkuste dávejte přednost hračkám, které jsou tzv. open-ended – to znamená, že nemají jen jeden konkrétní způsob užití. Ideální jsou různé typy stavebnic (bez návodů), kamínky, šátky, figurky lidí a zvířat, houpací prkna a podobně. A samozřejmě i nejrůznější výtvarné potřeby. 

K tomu pak už postačí jen dostatek nestrukturovaného času, minimum mobilů a televize a trochu vaší pomoci. Nějaké to pošťouchnutí totiž (hlavně malé) děti potřebují – tak si vyhraďte trochu času a stavte si nebo malujte společně s dětmi i vy. 

A klidně k vašim kreativním výtvorům použijte i naše pomůcky. Všechny mají speciální úpravu, jsou popisovatelné a perfektně se mažou. Nemusíte se tak bát šmouh a všechno si můžete kreativně vyzdobit podle nálady – klidně každý den jinak. ☺

 

8. Houževnatost

 

Schopnost pouštět se do nových (a náročných) výzev, vydržet nepohodlí, nenechat se odradit neúspěchem, snažit se dál – to je naprosto zásadní (nejen) pro téměř všechny úspěšné podnikatele, inovátory nebo vědce. A podle nás je to skvělá kvalita i do „normálního” života.

Jako rodiče se zkuste zaměřit na to, jakou odezvu u vašeho dítěte vyvolává neúspěch. No a taky na to, jak na neúspěch svého dítěte reagujete vy sami. Pokud dítě vidí neúspěch jako něco špatného, jako něco, čemu by se mělo za každou cenu vyhnout, bude do budoucna výrazně méně ochotné riziko neúspěchu podstupovat. Často bude reagovat tak, že když se mu něco nedaří, tak nemá cenu se vůbec pokoušet dál.

Ideální bude, když se od vás dítě naučí, že chyby a neúspěchy jsou naprosto přirozené. Že je to něco, z čeho se může poučit a díky čemu může být příště lepší. Proto děti podporujte ve zkoušení nových výzev, rozvíjejte u nich sebedůvěru. U nás doma třeba když se bojíme, že něco nezvládneme, tak si nahlas řekneme, že „to dáme”. A tak naše tříletá před každým velkým skokem do neznáma křikne „to dám“ a prostě skočí. ☺

K překonávání výzev je taky skvělý náš rodinný kalendář – tam si vždycky může každý z rodiny vytyčit nějakou výzvu a pak na ní celý měsíc pěkně makat. ☺ U nás se teď třeba předháníme v tom, kdo si dokáže nejvíc dnů za sebou dávat ledovou sprchu. A díky kalendáři a našim osobním značkám se můžeme navzájem podporovat a máme to pod kontrolou.

 

9. Vnitřní motivace

 

Mít silnou vnitřní motivaci, být iniciativní, chtít věci dokončovat a zlepšovat sebe i věci okolo – asi je vám jasné, proč je tohle jedna z devíti super-dovedností... Lidé vnitřně motivovaní totiž potřebují mnohem méně vedení a dohledu, sami od sebe se snaží být „dobří a ještě lepší“.

Velmi účinný způsob, kterým vy jako rodiče můžete u dětí podporovat jejich vnitřní motivovanost, spočívá v omezení pochval. Je nám jasné, že chválením chcete dítě potěšit a motivovat do příště, ale úskalím je jeho vysoká návykovost. Dítě si zvykne být neustále motivované zvenku” a začne proto omezovat tu svou motivaci „zevnitř”.

Zkuste z režimu chvály nebo odměny přejít do režimu „povzbuzení”. Oceňte jeho snahu, úsilí, které ho to stálo, všimněte si zlepšení od minula. Ptejte se, jak jemu samotnému se to líbí, jak ho to bavilo a radujte se spolu s ním, ne „pro něj”.

Další super krok pro silnou vnitřní motivaci – zkuste děti naučit, že chyby a nepovedené pokusy jsou úplně normální. A začněte opět u sebe – nebuďte na sebe tak tvrdí, ukažte dětem, že i vám se někdy věci nedaří a že to není konec světa. Že se prostě stane. Protože když je v pořádku, že dělá chyby máma a táta, je v pořádku když je dělám „i já”.

Více o vnitřní motivaci a o tom, jak ji u dětí udržet, se rozepíšeme v některém z příštích článků. Už to máme v plánu delší dobu, protože tahle dovednost podle nás stojí za podrobný pohled. 

Zatím určitě začněte tím, že budete s dětmi dělat dohody (třeba ohledně domácích prací nebo učení), domluvené dohody budete zaznačovat na viditelném místě (třeba na naší to-do tabulce) a všechno ostatní zkusíte nechat na dětech. Uvidíte, že dobrý pocit ze splnění je dětem často dostatečná „odměna”. Budete koukat!