Nástup do školky: 7 tipů, jak se během léta doopravdy připravit

Nástup do školky je pro dítě jedna z největších změn v jeho dosavadním životě. Navíc je to často krok do neznáma – pro dítě rozhodně a pro vás také, pokud jej prožíváte jako rodiče poprvé. Proč je tolik zásadní přípravu nepodcenit, jsme rozebraly v prvním článku z naší letní série o školce. Dnes se  podíváme na 7 konkrétních tipů, jak se připravit, a to tak, aby na konci celého procesu stálo dítě jistější a sebevědomější (a oba jste na sebe mohli být pyšní).

IMG_20190614_104246

Pokud jste už na toto téma nějaké informace hledali, určitě jste narazili na nějakou formu „seznamu dovedností“, které by mělo dítě před nástupem do školky ovládat. Nebo jste podobný soupis dokonce dostali na jaře při zápisu. Nevyděsilo vás to trochu?


“Mě takový seznam poprvé vyděsil docela dost. Měla jsem pocit, že když něco z toho mého malého chlapečka nestihnu včas naučit, tak mu tím hodně přitížím. Navíc jsem nechtěla být za neschopnou mámu – to tak často u těch první dětí bývá, že na ně i na sebe klademe vyšší nároky, než je potřeba. Teď už vím, že ani já ani mé dítě nemusí být dokonalé.”

Adéla (Lyonis)


Pokud nevíte, o čem je řeč, podívejte se třeba na tento výčet vhodných dovedností vypůjčený z webových stránek jedné brněnské školky :

  • nepoužívat v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny
  • umýt si ruce
  • samostatně používat ručník
  • vyčistit si zoubky
  • samostatně používat WC (nepoužívat nočník), kluci zvedat prkýnko, vždy spláchnout!!!, s utřením pomůžeme
  • umět se vysmrkat, utřít si nos, používat papírové kapesníky
  • aktivně hlásit své potřeby!
  • nepoužívat v MŠ dudlík ani při usínání!
  • samostatně jíst a pít (nekrmte dítě, dítě učte u jídla sedět u stolu, učte ho jíst lžící, popř. už i příborem – nebojte se nepořádku, který vás asi ze začátku nemine, nedávejte mu pít z dudlíku nebo dětského hrnečku s „násoskou“)
  • při obědě jíst nejen polévku, ale i hlavní jídlo
  • umět ukusovat z ½ krajíčku chleba včetně kůrky – nekrájet na dílky
  • dítě by mělo být zvyklé na pestrou stravu (zelenina, ovoce, maso, přílohy)
  • mělo by zvládat déletrvající chůzi – nevozte dítě v kočárku
  • umět být chvíli sám bez svých blízkých
  • přizpůsobit se novým podmínkám – pobytu ve větším kolektivu, v novém prostředí, déletrvajícímu odloučení od rodiny, pobytu v rušném prostředí
  • umět vyjádřit své přání a potřeby (poprosit, poděkovat, pozdravit…)
  • umět ukládat hračky a pracovní pomůcky na místo, které je k tomu určeno
  • umět se chovat bezpečně v rámci svých rozumových schopností
  • umět navazovat mluvní i oční kontakt při komunikaci
  • reagovat na pokyny dospělého a reagovat na své jméno!
  • respektovat dohodnutá pravidla v kolektivu
  • poznat si svoje oblečení, pyžamko, boty, papučky (vše prosím určitě podepište, děkujeme)
  • poznat si svoji značku, kterou bude označena skříňka, botník, místo na ručník a hřebínek
  • umět chodit do schodů i ze schodů, přidržovat se zábradlí
  • udělat si „hromádku“ ze svého oblečení (před spinkáním, po příchodu ze zahrady…)
  • obout a vyzout boty, papuče
  • orientovat se v jednoduchých pokynech, v krátkém vyprávění
  • reprodukovat krátké písničky a říkanky, popsat jednoduše obrázek

 

Když si nejistá máma přečte takový seznam, tak se není čemu divit, že jí to na jistotě nepřidá. Mnohem pravděpodobnějí začnou vyplouvat pochybnosti. 

Je pravda, že (skoro!) všechny dovednosti se určitě hodí a samostatný vstup do světa dítěti nepochybně ulehčí. (Doopravdy nevadí, když váš tříleťáček neumí reprodukovat krátké písničky :) ) Takže dejte na svůj rozum a to, co vám přijde důležité, trénujte. Není ale potřeba tlačit na pilu. Když se vám něco nedaří, nezoufejte, ve školce dítěti určitě pomůžou. Uvidíte, jak rychle to v prvních týdnech školky dítě dožene. Příklady ostatních dětí v tomto fungují spolehlivě. 

Nemáte ale pocit, že ty nejzásadnější věci na seznamu tak nějak chybí? Pořád se tolik snažíme všechno děti správně naučit, že často zapomeneme na to, co je nejpřirozenější. To úplně nejdůležitější, co můžete dítěti do světa přibalit nemusíte hledat daleko - je to pozitivní přístup, respektující komunikace a hlavně podporující atmosféra. Vždy dávejte dítěti pocit jistoty a důvěry, posilujte jeho sebedůvěru, oceňujte jeho úspěchy a posuny – malé i velké, každou novou dovednost, každý krok novým směrem. Ujišťujte ho svým chováním o tom, že jste tedy pro něj a že vždycky budete. Bez ohledu na to, zda je s vámi doma nebo ve školce.

10.7.citát

 

Kromě toho, jsou ještě další věci, které jsou minimálně stejně důležité jako umět si nazout papuče nebo si poskládat oblečení. Vy znáte své dítě nejlépe na světě a možná už máte v hlavě jasno, co nejvíce pomůže přesně u vás. Pokud si nejste jistí, tak se podívejte na 7 konkrétních tipů, jak se na školku doopravdy připravit podle Lyonis a Mateřské povolené. 

 

1. Zázračné PROČ? Nezapomeňte na něj.

Vám se důvod, proč dítě vůbec nastupuje do školky, může zdát samozřejmý. Mnoho dětí tomu ale moc dobře nerozumí. A toto nedorozumění dokáže být u dětí opravdu velkým zdrojem nejistoty.

Odpovědi typu „protože už ti jsou tři“ nebo „protože už jsi velká holka“ dětem málokdy stačí. Některé děti se navíc po jiné odpovědi neptají, ale přesto v této otázce nemají jasno. A to může být do budoucna kámen úrazu. Co s tím?

Vysvětlete dítěti, proč má chodit do školky. Buďte upřímní. Pokud je to hlavně proto, že se vracíte zpátky do práce, určitě to dítěti řekněte. Zároveň ale přidejte i důvody, které se vztahují konkrétně k dítěti. Že bude mezi stejně starými kamarády, že se tam bude učit nové věci, že se trochu osamostatní – opřete se o cokoliv, co zrovna vám připadá důležité a co zrovna vaše dítě potřebuje nebo ocení.

 

2. Ujasněte si, jak to máte se školkou vy sami.

Druhý tip úzce souvisí s tím prvním. Platí tady to, co mnozí z vás určitě už dávno vypozorovali – když máte jasno vy, jste silní a jistí ve svém přesvědčení, dítě to velmi dobře vycítí a tuto jistotu a sílu od vás převezme. (A s nejistotou to platí úplně stejně.)

Proto si celou otázku nástupu do školky dobře promyslete a ujasněte. Jak to máte vy? Proč dáváte dítě do školky? Věříte, že pro něj bude školka přínosem? V jakých ohledech?

Dokonce i v situaci, kdy je pro vás hlavním důvodem „pro školku“ vaše nutnost návratu do práce, určitě najdete jasné odůvodnění. Vlastní nejistotu a pochybnosti zkuste nahradit jistotou. Děláte přece to, co je pro vás, vaše dítě a vaši rodinu nejlepší.

Pokud jste sepisovací a vizuální typ, neváhejte si k tomu své myšlenky sami pro sebe klidně sepsat nebo si vytvořit tabulku s pro a proti. To vám umožní na své úvahy pohlédnout jakoby zvenčí a taky se k nim můžete po čase vracet.


„Vždycky jsem věděla, že Toník je na školku ten „správný materiál“. Jeho extrovertní povaha v kombinaci s jeho samostatností a poslušností mi dávala velkou jistotu v tom, že se mu ve školce bude líbit. O tom, že pro něj bude školka přínosná, jsem vůbec nepochybovala. Nějaké pochyby se ale přesto dostavily, a to hlavně díky tomu, že sama jsem přece „doma“ s jeho sestřičkami. Ten společenský tlak na rodiče, kteří se zároveň s nástupem svého dítěte do školky ještě nevrací do práce, nechat si školkáčka doma je dost silný. Moje pochybnosti nakonec spolehlivě rozptýlilo to, že jsem si sepsala, proč pro nás bude školka dobrá i z hlediska mého, z hlediska mladších sourozenců a celé rodiny.“

Jana (Mateřská povolená)

Janca

 

3. Povídejte si spolu o školce. Nemalujte vše na růžovo.

Jakýkoliv krok do neznáma bývá často spojený s těšením, ale i strachem a nervozitou. Na tom se nic moc nemění ani v dalších životních etapách, ale u nástupu do školky to dítě často prožívá úplně poprvé. Dejte mu proto co nejvíce informací o tom, co ho čeká.

Popisujte dítěti, jak to ve školce chodí, co se tam dělá, jak to tam vypadá, jaké to bylo, když jste do školky chodili vy nebo starší sourozenec dítěte. Vezměte si na pomoc kamaráda, který je už ostřílený školkáček, nebo třeba obrázkovou knihu – těch, co se věnují školce, najdete docela hodně.

Pokud máte možnost se jít do školky podívat předem, určitě toho využijte. Odpovídejte dítěti na všechny zvídavé dotazy, mluvte hodně o tom, co ho na školce zajímá nejvíc, nebo o tom, co by se mu podle vás mohlo na školce líbit. Čím konkrétněji dítěti školku přiblížíte, tím si bude jistější.

Rozhodně se nevyhýbejte ani věcem, které nemusí být úplně pozitivní. Nelakujte dítěti školku na růžovo. Mluvte i o pravidlech, která ve školce budou platit, o ostatních dětech, se kterými bude třeba se dělit o hračky, o různých povahách dětí a třeba i učitelek. Jen máloco dokáže nástup do školky ztížit víc než nenaplněná očekávání, způsobená nereálným obrazem školky, který „v dobré víře“ dítěti rodiče malovali.

brush-96240_1280

Na druhé straně nezapomeňte, že není nutné tlačit na pilu. Cílem není dítěti školku zprotivit, ale podpořit v něm zájem. Zároveň Nikdy dítě školkou nestrašte! Opravdu obloukem se vyhněte frázím ve stylu: „Jen počkej ve školce, tam si na tebe posvítí,“ nebo „Tak tohle by ti ve školce teda neprošlo, tam se opravdu musí poslouchat.“ Podobné řeči by se v září obrátily proti vám, to nám věřte.

 

4. Vytvořte si spolu ranní rituál, který vám vyhovuje. A dodržujte ho.

Máte před sebou ještě skoro celé léto na to, abyste si našli vlastní ranní rytmus. Určitě nemusíte natahovat budíka na šestou, ale můžete trénovat ranní činnosti tak, aby v září šlo vše (v rámci možností) hladce. O tom, jak se ráno vypravit s dětmi z domu bez nervů a bez zpoždění, jsme už článek sepsaly, tak klidně mrkněte sem. 

window-1148929_1280

Důležité je natrénovat to, že ranní příprava začíná už večer předtím. Příprava věcí na ráno, povídání o tom, co vás čeká, zapojení dítěte do rozhodování – to vše v září můžete mít už krásně zažité.

Vaším cílem by mělo být nalezení ranních třecích ploch a možných „záseků“ už teď, ať to do září stihnete vše obrousit. Zkuste si s vaší školkáčkem během léta vytvořit váš ranní rituál tak, aby vám oběma co nejvíce vyhovoval. Snažte se dodržovat postup ranních aktivit už teď. Velký pomocník je seznam úkolů, ideálně obrázkový. Děti potřebují jasně vidět, co už zvládly, a co jim ještě zbývá udělat. Můžete si vytvořit (klidně společně jednoduše namalovat ...:) svůj vlastní seznam ranních činností, a ty pak postupně odškrtávat. U nás skvěle funguje Tabulka ranních a večerních rituálů. Děti díky ní ráno mají přehled, co vše je potřeba před vypravením z domu udělat. Je to ideální cesta, jak dětem předat trochu samostatnosti a docílit pohodových rán.

Zkuste přes léto zjistit, co vám doma vyhovuje, porozhlédněte se po pomůckách, které vám rána ulehčí (nebo si je sami vytvořte) a pilujte dodržování rutiny. V září si za to poděkujete.

 

5. Pomozte dítěti pochopit, CO se KDY bude dít.

Když děti ještě nemají přehled o čase, tak se jim pobyt ve školce může zdát jako věčnost. Nevědí, co si představit pod ujištěním, že pro ně přijdete odpoledne, a čas po spinkání je pro mnohé z nich už „zítra“. Zkuste se vžít do jejich situace – vy byste taky nechtěli být v nové práci a přitom nevědět, kdy vám pracovní doba skončí. Proto je pochopení času tak zásadní a může nástup do školky dětem opravdu hodně ulehčit. V našem minulém článku jste se mohli dočíst, že to je přesně ten důvod, proč náš první kalendář vznikl. 

clock-1031503_1280

Zároveň je uchopení času a jeho plynutí pro malé děti opravdu hodně náročné. Proto se snažte celé léto soustředit na to, abyste své dítě v tomto maximálně podpořili. Jak začít? Rozhodně tím, co je dětem nejbližší. Přikládáme vodítko k tomu, jak většina dětí v chápání času postupuje:

  • nejprve děti chápou čas v rámci jednoho dne – ráno, večer, po obědě, po spinkání, atd.,
  • později se začnou orientovat v pojmech jako je dnes, zítra, včera – většinou ale vše, co bylo, je včera a vše, co bude, je zítra :)
  • pak následují roční období – často nejprve jen léto a zima, 
  • potom teprve dětí rozumí dnům v týdnu a měsícům v roce,
  • a úplně na konec porozumí konkrétnímu času na hodinách.

 

Začněte tedy časem v rámci jednoho dne. Zaměřte se na hlavní body, které se každý den opakují – snídaně, svačina, oběd, spánek, procházka, večeře. Vysvětlujte, co to znamená ráno, odpoledne, večer a v noci. Povídejte si o tom, co děláte teď a co budete dělat potom, co se kdy dělá. 

Mluvení a vysvětlování je základ, ale čas je pro děti hodně nepředstavitelný, a proto s vizuální pomůckou bude dětem všechno jasnější. Vytvořte si vlastní jednoduchý kalendář nebo třeba využijte ten náš. Můžete si vše ukazovat, vyznačovat a děti takto mají denní řád pořád na očích.

Pokud se vaše dítě aktivně zajímá o školku, využijte toho a povídejte a ukazujte si v kalendáři také to, co se zrovna danou dobou bude dít ve školce. Vaším hlavním cílem je, aby váš budoucí školkáček času v rámci dne co nejlépe porozuměl. V září to bude neocenitelná výhoda – dítě bude chápat, co se kdy bude dít a kdy si pro něj do školky zase přijdete.

Už toto na začátek úplně stačí.  Pokud ale zrovna vaše dítě dobře chápe čas v rámci jednoho dne a svými dotazy projeví zájem, můžete postupně přejít k povídání o dnech v týdnu. Vztahy mezi dny jsou pro takto malé děti hodně abstraktní záležitostí, proto jim to co nejvíce usnadněte a názorně ukazujte.

IMG_20190625_200505 (1)

Nejjednodušší je jít na to přes plánování oblíbených či pravidelných činností. Vyznačte si tyto aktivity, dítě tak krásně vidí, co už bylo a co ho teprve čeká. Vidí, na co se může těšit a za kolik dní to už bude (= kolikrát se ještě vyspinká). Často si s dítětem povídejte o tom, co jste dělali včera, co děláte dnes a co budete dělat zítra. Plánujte spolu. Nejenže dítě získá větší jistotu, ale bude se cítit mnohem respektovanější.

Pro nástup do školky pochopení času v rámci týdne není tolik zásadní, ale může hodně pomoc. I o něco starší děti mívají ještě trochu chaos v tom, kdy se chodí do školky, kdy ne, kdy je víkend a kdy bude zase pondělí. S kalendářem bude mít od začátku větší přehled a vše bude o dost snazší – navíc pokud se dítě ze začátku ve školce trochu trápí, tak i těšení na víkend (nebo na nějaké pravidelné oblíbené činnosti) hodně pomáhá.

S vysvětlováním dalších časových souvislostí raději počkejte. Nevytvářejte na dítě tlak. Dítě se vás v ten pravý čas samo zeptá. 

 

6. Neoddalujte nevyhnutelné - Zkoušejte odloučení. Vlastním tempem.

Další důležitá věc, kterou se vyplatí přes léto vyzkoušet, je být aspoň na chvíli bez sebe. Každé dítě je jiné a v tomto věku každé snese jinou formu a délku odloučení od rodičů. Řiďte se tím, jaké vaše dítě je, jak ho znáte. A zkuste ho přes léto i v této oblasti trochu posouvat.

Untitled

Děti, které jsou v tomto neproblematické anebo už jsou zvyklé trávit čas bez rodičů sami třeba na hlídání, u babičky, v nějaké dětské skupině, to mají asi vyřešeno. Pokud ale tuhle zkušenost vaše dítě ještě nemá, když si nejste jistí, jak vlastně bude reagovat, využijte léto pro zkoušení „nanečisto“.

Vysvětlete dítěti, proč je potřeba toto zkoušet, a zeptejte se, jestli má nápad jak to udělat. Třeba vás překvapí a samo navrhne řešení. Společně taky můžete vybrat někoho, komu důvěřujete, a všichni tři se můžete domluvit, co společně s dítětem podnikne. Nemusí to být nic velkého, klidně malá procházka na zmrzlinu, zkoušejte po malých krocích. Když se to podaří, uvidíte, jak se u dítěte posílí jeho sebedůvěra. Každý malý posun oceňte, klidně oslavte. 

Pokud dítě pláče, zkuste společně přijít na to, v čem by mohl být problém, ale dál to zkoušejte. U dětí, které mají s odloučení větší problém, je toto jedna z nejtěžších věcí (i pro rodiče) ale nevzdávejte to. Buďte trpěliví, chápaví, ale rozhodní. Určitě je pro vás oba lepší zkoušet to několikrát za okolností, které si můžete sami zvolit, než skočit rovnýma nohama na věc až prvního září.

 

7. Budujte s dítětem pevný vztah plný důvěry – nelžete, nemlžte, dodržujte dohody.

Když vám dítě plně důvěřuje, je všechno mnohem jednodušší. Nelžete dítěti o školce ani o ničem jiném. Ani z „dobrých úmyslů“. Je to ten nejlepší základ, jak dětem dodat jistotu - že může věřit vám, lidem a světu. 

Když vám dítě bude důvěřovat, bude pro něj mnohem snazší ve školce v klidu a v pohodě zůstat. Bude vědět, že dohody s vámi platí. Že když si pro něj máte do školky přijít po obědě, tak opravdu přijdete. Nebude se strachovat, jestli náhodou nezůstane ve školce už napořád.

Zároveň léto využijte na posílení vašeho vztahu. Blbněte spolu, užívejte si všechno naplno. Vaše dítě bude z těchto zážitků ještě dlouho čerpat, třeba právě v těch náročnějších chvílích odloučení. Víme, že to zní jako klišé, ale po nástupu do školky už to nikdy nebude stejné jako před ním.  Zkrátka si to poslední společné léto užijte na maximum. A pak své dítě vyšlete do světa. S vědomím, že jste mu dali na cestu to nejdůležitější. Vaši podporu a důvěru, že to zvládne.

15.7.citát_do_článku_školka2

 

V příštím článku se můžete těšit na 7 konkrétních tipů, JAK ZVLÁDAT PRVNÍ DNY ŠKOLKY (aneb den D se blíží).

 


Chcete vašemu dítěti ulehčit nástup do školky a pomoci mu s pochopením toho, kdy se co bude dít? Pak budeme moc rádi, když vám se vším pomůže zrovna náš kalendář. Čím dřív s kalendářem před nástupem začnete, tím líp. V září (v době nástupu do školky) si už bude váš školkáček mnohem jistější. Bude umět plánovat, bude znát časové úseky a hlavně bude vědět, co ho kdy čeká. Všechny magnetky ke kalendářům jsou ručně vyráběné. Díky tomu jsou v podstatě nezničitelné a můžou tak vaše dítě provázet po celou školku a s menším obměněním třeba i školu. :) Zároveň jsou mnohem pracnější na výrobu a my tedy, jako obvykle v tuto dobu, pomalu přestáváme stíhat. Pokud chcete mít jistotu, že vám kalendář do září zvládneme vyrobit, objednejte co nejdříve. 

Chcete mít přehled o dalších článcích a o tom, co se u nás děje? Přihlaste se do našeho newsletteru a nebo se přidejte do naší facebookové skupiny Plánujeme s dětmi. Mimo skvělé inspirace zde najdete zdarma ke stažení tak trochu jiný seznam do školky, který vám nedovolí zapomenout na to podstatné.

1

2


Skupinu Plánujeme s dětmi pro vás vedou a praktické články k tomuto tématu pro vás připravují dvě ostřílené mámy celkem šesti dětí do pěti let. :D Život nám oběma přinesl nejen každé po třech dětech brzy po sobě, ale taky s tím spojené nečekané a ne zrovna jednoduché výzvy. Každý den se snažíme nejen přežít, ale hlavně si ho užít.

Adéla / Lyonis - svými pomůckami dělá život jednodušší sobě, svým dětem i všem ostatním, kteří o to stojí. Tvoří a prodává krásné a do detailu promyšlené věci, které všechny sama na své rodině poctivě testuje a vylaďuje k dokonalosti.

Jana / Mateřská povolená - píše blog o tom, jak se žije se třemi dětmi brzy po sobě. Je mistryně organizace i improvizace. Ono to ani jinak moc nejde. Leda by s dětmi chtěla sedět celé dny doma. A to ona nechce. Nebojí se zabalit svou smečku a vyjet s ní sama na celodenní výlet do lesa, na půldenní nákupy do IKEA a brzy třeba i na zahraničí cesty.